Näradödenupplevelse

I går kväll när jag red var jag typ med om en näradödenupplevelse. Eller alltså det var inte så att jag var en sekund från att dö, men det kunde ha gått rikitgt illa. Fattade det knappt där och då för det gick så snabbt, jag blev mer arg än rädd och kände bara att jag ska upp igen. Men såhär i efterhand när jag tänker på vad som kunde ha hänt och hur illa det kunde ha slutat (vilket man såklart inte ska, men jag kan inte låta bli...) så blir jag lite skraj.
 
Det var såhär:
Jag red i ridhuset och skulle tränade på bommar. Laika som avskyr bommar var sur och vägrade gå över. Så jag pushade henne, hon skulle inte få bestämma utan jag skulle gå vinnande ur den här striden. Fick hjälp från marken av en tjej men laika bara vägrade kliva över bommen. Hon var inte rädd utan bara dum. Och till slut fick hon nog och ställde sig på bakbenen, alltså stegrade. Och hon lyckades inte ta sig ner på frambenen igen utan föll bakåt med mig på ryggen! Hon landade med ryggen/sidan bakåt i marken och jag flög såklart av.
Alltså va fan?! Har aldrig varit med om en häst som rest sig och gått över förut. Tänk om jag hade landat under henne? Nu gick allt bra med både mig och hästen men shit vad läskigt. Hon hade kunnat skada sig och jag hade kunnat bryta både ett och två ben om jag fått henne/en del av henne på mig i fallet.
Jag har trillat av hästar många gånger, flög av Laika sist för bara någon månad sedan. Men det här var något annat. Det här var mycket värre och mer farligt än allt annat jag varit med om innan med henne. Vet inte vad som flög i henne, hon har aldirg gjort så innan.
 
Är så glad över att allt gick bra med oss båda och givetvis hoppade jag upp igen. Jag skulle som sagt inte gå förlorande ur den här fatjen, definitivt inte nu när hon kastat av mig på ett sånt jävligt sätt. Så upp igen och kriga vidare.
Och efter typ 45 minuters kämpande gick hon tillslut över den jävla bommen och då var jag nöjd. Det blev alltså inget bra ridpass utan en kamp om att hon inte kan få bete sig hur som helst och komma undan med det. Så slutet gott. Men vilken sjuk grej. Tror dock att Laika blev lika chockad över händelsen som jag, hon hade nog inte räknat med att gå över utan ville mer säga ifrån genom att stegra sig och lyfta lite lätt från marken. Men tror inte hon kommer våga göra det igen då hon som sagt såg rejält chokad ut efteråt.
 
Älskar henne dock lika mycket fortfarande:)
Image result for misspinklady laika
 


Kommentarer
Postat av: Mamma Mia

Men fy. Jag blev svettig när jag läste. Kan du inte börja virka i stället? 😉

2019-01-24 @ 08:07:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: