Svenska kyrkan

Jag har aldrig brytt mig mycket om det där med kyrkan, tron på gud, dop, gifte mål och en kyrklig begravning. Det är ingenting som betyder något för mig som person och det är ingenting som jag lägger någon vikt i. För mig finns det viktigare saker att bry mig om.


Jag har både en mormor och en farmor som är mer eller mindre engagerade i kyrkan, och som har en tro. Det får de gärna ha för min del. Jag tycker det är fint med människor som verkligen engagerar sig och intresserar sig för ett visst ändamål, oavsett om det handlar om kyrkan, rädda barnen eller green Peace. Jag hyser ingen förakt för människor som av egen fri vilja valt att delta och engagera sig i den svenska kyrkan, men det är ingenting för mig.


För det första är jag ateist, jag tror inte på någon gud, något heligt eller något annat burdust utan jag tror på det som går att bevisa. Jag tror på att jorden är rund, att Sverige är avlångt och annat som av vetenskapen är bevisat. Jag tror på saker som man kan se och röra och jag tror på fakta.

Jag tror även på att man blir lyckligare av pengar, att inte alla människor kan bli psykiskt sjuka och att ingen kan tvinga någon annan till något. Det är ingenting som är bevisat rent tekniskt, men det är något som jag personligen anser är korrekt. Är väl medveten om att långt ifrån alla håller med mig i mina åsikter och i min tro, men det måste väl få vara upp till var och en att tycka och tro på vad de vill?!


För det andra känner jag inte någon samhörighet med den svenska kyrkan, dess betydelse står inte för något som jag anser vara viktigt. Jag har många gånger frågat mig själv; Vad ger svenska kyrkan mig? Svaret har alltid blivit det samma, Ingenting!

Eftersom jag varken vill gifta mig eller begravas kyrkligt, eller döpa mina barn inom svenska kyrkan eller bekräftade mitt dop genom att konfirmera mig, så finns det väl ingen anledning för mig att vara med i svenska kyrkan?!

Sen att kyrkan även står för mycket annat: Så som sorg arbete och stöd i anslutning till tragedier, som exempelvis Estonia och flodvågen. De skänker mycket arbete, tid och pengar till de behövande i form av gåvor, arbete med rädda barnen och allmosor. Men jag finner inte detta som skäl nog för mig att vara medlem i den svenska kyrkan. Jag lägger hellre de pengarna på saker som jag tycker är viktiga; Olika djurräddnings organisationer, fattiga barns framtid, rätt till utbildning åt alla, miljöförbättring eller klimat hotet.


På dessa grunder valde jag för en tid sedan att lämna den svenska kyrkan, att gå ur. Det har såklart inte påverkat mig rent fysiskt eller ekonomsikt utan mer känslomässigt. Det är en ståndpunkt som jag valt att ta, som jag står fast vid och som jag inte ångrar. Trots att detta är ett eget beslut som jag fattat själv utan inverkan från någon annan, och trots att Sverige är ett land där var och en får göra som de vill så har detta beslut mötts med ifrågasättanden. Folk tycker att jag är "snål" som inte betalar kyrkavgiften. Många undrar "varför"? Och andra tycker att det är fel, att alla bör vara med i svenska kyrkan oavsett tro eller ej.


Att det skulle handla om att jag är snål är helt fel, jag skänker gärna kyrkavgiften och dubbel upp, men det ska gå till något som JAG tycker är viktigt, inte till något som man av ren princip ska tycka är viktigt.  Det här med att kyrkan är en viktig del i samhället är något utdött enligt mig. Förr var kyrkan mer än viktigt, men idag är det inte så. Idag finns det enligt mig, viktigare saker.


Eftersom jag inte lägger mig i andra människors åsikter och beslut, eftersom jag tycker att alla människor har rätt att göra vad de vill och eftersom jag tror på att alla mår bästa i att få leva som de själva önskar, så hoppas jag att folk tänker så om mig. Att jag får göra, tro på och ta vilka beslut jag vill. Jag menar, så länge det inte skadar någon eller något annat, så är väl varje människas val ens eget beslut?! Det är min tro och förhoppning!



För mig är set svårt att tro på något som ingen kan bevisa.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: