Vecka 40

Då är vecka 40 här, kanske sista veckan som gravid eller så är det några veckor kvar....Det enda jag vet är att det max är tre veckor kvar, och det känns ju helt sjukt. Inom tre veckor är vi en till. Stört!
Varje gång jag gör något nu så tänker jag att det är sista gången jag gör det som gravid ha ha.
 
Rörelserna i magen har gått över till att bli smärtsamma till och från. Det märks verkligen att det är något stort och tungt där inne som bökar omkring. Magen kan ena sekunden bli helt sned och plötsligt kommer det en hård smäll upp mot revbenet som gör riktigt ont. Det ser helt galet ut när ungen ligger på ett konstigt sett och magens form är helt skev.
Kommer kanske kännas konstigt när magen plötligt är tom och stilla, kommer bli lite ensamt på ett sett. Men då har jag fullt upp med livet som är på utsidan kroppen så kanske att man inte tänker så?!
 
Det har börjat trycka på och kännas mer neråt än innan. Nu har magen sjunkit och barnets huvud ligger långt ner och är fixerat enligt barnmorskan. Och det känns när jag går och rör mig mycket att tyngden blir mer och mer neråt. Förut var det mer tungt framåt och i mitten, nu är det tungt neråt. Märklig känsla!
 
Har också fått ont i ryggen och på eftermiddagarna och kvällen är jag sjukt stel. Kan knappt röra mig eller komma ur soffan utan hjälp. Det gör ont men framförallt är det som att jag har noll kraft och styrka i min mage och rygg. Och att ta sig från liggande till stående utan någon styrka i halva kroppen är väligt svårt. Jag får liksom rulla runt och dra mig upp med hjälp av armarna. Eller så får Jonas putta på bakifrån.
 
Och så det här med sömnen, sover sjukt dåligt precis som jag gjort de senaset månaderna...Förstår inte hur jag ska kunna orka med att göra något när jag hela tiden är trött och aldrig känner mig utvilad. Tänk om ungen bestämmer sig för att komma sent på kvällen när jag sovit dåligt natten innan, jobbat hela dagen och inte hunnit sova middag när jag kommer hem? Då kommer jag ha noll krafter!
Tog en dag ledigt från jobbet förra vecka veckan och det var väligt skönt. Då hann jag dels fixa hemma men också bara slappa i soffan och sova. Tror jag ska vara ledig en dag i veckan tills barnet kommer, hoppas att det kan få mig at bli mer utvilad.
 
Kolla in den här snea magen ha ha.
 
Magen den 23/1 2018


Kommentarer
Postat av: Mamma Mia

Det verkar ha hänt en del sedan sista uppdateringen 😉

2018-02-06 @ 21:16:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: