Utvärdering balsammetoden


Nu har det gått ca 2 veckor sedan jag började med balsammetoden och uteslöt sulfater, silikoner och mineraloljor i håret. Här kommer en liten utvärdering såhär långt:
 
Vad tycker jag:
 
-Tycker verkligen att det fungerar med att helt utesluta schampo, jag behöver inte tvätta håret med schampo för att det ska bli/kännas rent. Så länge man kör med vattenlösliga produkter så räcker det med balsamtvätt.
-Än så länge blir håret ganska fett fort (det beror på att det kan ta flera månader för håret och hårbotten att anpassa fettproduktionen. När håret är vant vid sulfater som tar bort ALLT fett, även det som ska finnas i hårbotten så tar det en period för håret att ställa om och göra rätt igen). Jag använder därför ganska mycket torrschampo, några spray varje dag, minst!
-Topparna känns inte lika slitna och torra länge, utan hela håret från rot-topp känns frisk och levande.
-Hela håret känns luftigare, lättare och har fått mer volym. Tidigare tyckte jag att håret ofta kändes tung och hängde som en gardin över ansiktet, nu ser det ut som om jag har fönat det varje dag.
-Jag tappar betydligt färre hårstrån. Förut fastnade det alltid massvis med hårstrån i hår borsten och i brunnen när jag tvättat håret. Detta är ett minne blott.
-Håret går inte längre av eller krusar sig. Så fort jag fixade med håret och höll på med det förut,  så gick hårstråna av och knät var fullt av små avslitna hårstrån. Äckligt. Även detta är numera ett minne blott.
 
Slutvärdering:

Jag kommer absolut, till 100% fortsätta med balsammetoden och jag kommer aldrig återvända till schampo träsket. Därför ska jag ikväll gå igenom hela min samling av hårsaker och en gång för alla slänga ALLT som inte är godkänt att använda enligt balsammetoden. Eller ska jag kanske spara ihop allt och bjuda hem alla tjejer jag känner så får de ta vad de vill? Jag har ändå sjukt mycket flaskor, burkar, krämer, oljor, spray mm som är helt nya och oanvända. Känns dumt att bara slänga det...
 
Fortsättningsvis:
 
Jag ska leta reda på ett vax/stylingcreme som är godkänt att använda. Saknar att ha något som ger stadga och fixerar håret när man behöver det. Hårspray och torrschampo räcker långt, men inte hela vägen.
 
Ska försöka tvätta håret mer sällan. Nu tvättar jag det ca 3 gånger i veckan och det behövs egentligen inte alls. Men med tanke på stallet och att jag upplever håret som fett så har jag svårt att låta bli. Mitt mål ska därför bli att tvätta det max två gånger i veckan, helst bara en gång.
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Pia

Ta med dt nästa lördag om du vill...Kanske nån som velat prova nåt o inte kännt för att köpa dt...Ses då Kram!

Svar: Smart Pia! Jag rensar och tar med det till dig nästa helg:)
Sara

2015-03-12 @ 14:46:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: