Årstidsdepression?

Alltså jag tror fan att jag lider av en depression, en årstidsdepression!?
 
Jag är konstant trött, är apatisk och oföretagsam, är sur och arg, har nära till gråten och har inte lust eller energi till att göra något.  Jag som alltid brukar vara på bra humör, är lättsamt och positiv! Jag är en obotlig optimist och nu är allt som brukar vara "jag" helt borta, vart tog jag vägen? Vad hände med min personlighet?
Senast i går påpekade Jonas hur jävla arg jag var och att det såg ut som om jag typ skulle slå honom med knutna nävar. Ha ha det skulle jag såklart inte men jag är jävligt sur och vresig just nu, hatar allt och alla men mest hatar jag mig själv. Det är sjukt att leva med dessa känslor hela dagarna, jag vantrivs med att leva i mig just nu.
I helgen har jag på riktigt sovit 50% av tiden. Hade ingen ork eller vilja till att stiga upp och ta tag i mig själv utan ville bara somna om för att slippa med vardagen. Alltså vad händer, jag börjar bli rädd för mig själv...
 
 
Hittade just en artikel om Årstidsdepression och symptomen verkar stämma in på hur jag mår just nu. Måste bli bättre på att vistas ute, träna och ska börja äta b-vitaminer. Hoppas på att detta snart ger sig för såhär orkar jag inte må länge till.
 

Är du alltid trött?

Årstidsbunden depression

Brukar du bli deppig i samband med årstidsväxlingar? Då kan du lida av årstidsbunden depression. Exakt varför vissa drabbas vet man inte. En trolig orsak är att produktionen av hormonet melatonin, hjärnans sömnmedel, ökar under den mörka årstiden. Substansen serotonin liksom ärftlighet och levnadsvanor tros också spela roll för risken att drabbas.

Symtom

Den som lider av årstidsbunden depression känner sig ofta extremt trött även om man sover mer än vanligt. Andra symtom är nedstämdhet, irritation, koncentrationssvårigheter, sötsug, viktökning och nedsatt immunförsvar.

Detta kan du göra själv

Vistas utomhus i dagsljus så mycket som möjligt. Undvik solglasögon, det är via ögonen kroppen tillgodogör sig ljuset. Regelbunden motion, helst utomhus, kan göra underverk. Promenader duger alldeles utmärkt.

 



Kommentarer
Postat av: Mamma Mia

Ja du!!! det låter som 90% av alla jag känner just nu. Välkommen till den mörka delen av året. Levande ljus och bubbel blir man glad av!! Kram

2014-09-29 @ 17:53:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: