Hoppträning 3 av 3

I går var det sista träningstillfället (för den här gången) för Gunilla Fredriksson och det gick verkligen bra! Fick några riktiga aha upplevelser och jag lämnade stallet trött med glad! Tänk hur en tränare på tre tillfällen kan hitta de rätta verktygen och knapparna att trycka på för att allt ska falla på plats!? Som jag har kämpat i ett helt år och i går föll polletten äntligen ner. Känns fantastiska roligt och nu är jag taggad till tusen på att bibehålla den här känslan och bli ännu bättre.
 
Min stora giraff ♥
 
 
De fem viktigaste sakerna som jag har lärt mig av Gunilla Fredriksson:
 
-Bromsen sitter i gasen.
(när man ska sakta ner, bromsa in, göra halvhalt mm så handlar det inte om att ta i tyglarna utan om att driva på baktill för att sedan bromsa in framtill. Alltså gasa bakifrån och rid in mot handen för att få den effekt man önskar. Även viktigt att driva ur ur hörnen och efter hindret där man i vanliga fall gärna tar till bromsen)
- Låg, stilla hand och kortare tyglar.
(mitt största problem i ridningen är att jag är fipplig med händerna och låter tyglarna glida iväg. Jag rider gärna med öppna händer, har dem brett isär och med för långa tyglar. Nu har jag lärt mig effekten och vikten av en stadig, stilla, låg hand med händerna tätt ihop och kortare tyglar)
-Mer yttertygel och mer innerskänkel.
(jag ska rida mer på yttertygel och trycka ut bogen med innerskänkel. Har tidigare ridit mer med jämna tyglar men yttertygeln är den viktigaste och det är den som styr. Ska ha henne mer rakt, nästan utåtställd med hjälp av yttertygeln för att bogen inte ska glida ut)
-Bättre skänklar.
(jag rider ofta med en lös skänkel och trycker istället med knät. Nu har jag lärt mig att vinkla ut knät och istället ligga på med vaden/hälen. Måste även tänka på att inte driva hela tiden utan driva när det behövs och sedan slappna av)
-Innan anridningen mot hindret ska allt vara klart.
(förberedelserna som rätt fart, rätt takt, bra sits, jämna händer mm ska inte ske i anridningen mot hindret utan innan. När man väl rider mot hindret så ska allt sånt vara klart och man ska vara vara mjuk och följsam och positiv mot och över hindret)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: