Galna kattmänniskor

Jag måste berätta om en sjuk sak.
Jag har lite smått börjat leta efter en Ragdoll hane som jag i framtiden kan ta en kull med på Tess. Det är inte det lättaste vill jag lova. De här kattmänniskorna med registrerade raskatter (som de så fint uttrycker det) är ju helt galna och tokiga. De sätter sig själv och sina j*ävla katter på höga piedestaler och vi andra med vanliga huskatter är under marknivå. Vi är smuts värda och våra katter är inte värda att leva enligt dem själva (så känns det...)
Ha ha jag kan inte låta bli att skratta åt dessa patetiska människor som tar varje tillfälle de kan, till att trycka ner andra människor som äger en katt som inte har stamtavla eller är registrerad. Varför detta vi och ni, fult och fint, rätt och fel tänkt? Det finns väl fan större bekymmer i världen än att lilla jag som är världens djurvän vill ta en kull på min katt och då gärna med en ragdoll hane. Varför så hård i tonen?
 
Detta har hänt:
 
Jag letar reda på några uppfödare i och kring Göteborg och skickar detta mail till dem:
 
Jag har en ragdoll hona som snart är 7 mån gammal. Hon är ej 100% renrasig utan är 75% ragdoll och 25%perser. Ser ut, beter sig som och är en ragdoll ända ut i klorna:)
Vill någon gång i framtiden ta en kull på henne och då med en ragdoll hane. Vet att det kan bli svårt att hitta en hane/uppfödare som är intresserad då min hona inte är renrasig men vill ändå göra ett försök.
Ni som själva bor i Göteborg vet ni någon hane? Har ni några tips?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Dessa är svaren jag får från tre av dem:
 
Jag tror att du får väldigt svårt att låna en ragdollhane till din huskatt, för det är just en huskatt du har. Ler lite när jag läser att du anser den som "75% ragdoll"......
Ingen seriös uppfödare lånar ut sina hanar till blandavel och jag hoppas att du inte tar en kull på din huskatt. Ta inte illa upp men jag är väldigt trött på de som tar kullar med huskatter och raskatter och förstör så mycket för oss andra som är seriösa...
  //Margareta S*Settebello's
 
Det är inte aktuellt att låna ut eller sälja en hane för avel då man inte är uppfödare, och då rakt
inte om honan är en huskatt!
Doris S*Drillos
 
Tyvärr tror jag inte att någon seriös uppfödare lånar ut sin hane till en huskatt. Det bästa är faktiskt att skaffa dig en renrasig katt med stamtavla ifrån en seriös uppfödare. 
Mvh
Maria
 
Men hallå!? Vad är detta för svar. Är det bara jag som tycker det är ett sjukt dåligt sätt att bemöta ett trevligt mail på? Överdriver jag när jag anser att de är galna och tokiga?
Alltså jag kan förstå att de inte vill låna ut någon hane, eller tipsa om någon annans hane till mig. Jag var ju tydlig med i mailet att jag förstod mina nackdelar i denna situation så det hade inte varit någon chock för mig. Men varför denna hårda och elaka ton? Som om min katt är mindre värd är deras? Som om jag är mindre begåvad eller seriös än vad de är? Som om de har rätt att tala om för mig vad som är rätt eller fel att göra med min egna katt? Som om jag är värdens idiot? NEJ.
 
Det hade väl varit så mycket enklare och mer medmänskligt att 1) inte svara på mitt mail, 2) svarat med ett kort, rakt och tydligt svar tex: Kan tyvärr inte hjälpa dig i detta ärendet, har ingen hane eller någon att tipsa om...
 
Jag skickade ju inte detta mail för att trampa deras egon på tårna eller för att irritera dem, utan för att jag ville ha råd och hjälp av de kan och de som vet hur det funkar. Jag vill inte eller har en tanke på att använda Tess i avel och starta en uppfödning där hemma. Jag vill ta EN kull innan jag kastrerar henne. Detta för att jag anser att en honkatt mår bra av att bli mamma en gång i sitt liv. Big mistake!
 
Det är fan ingen som skäller och gormar när man har en häst som är blandning av två raser, men att para en äcklig huskatt med en fin registrerad raskatt med stamtavla är det tydligen dödsdom på.
 
Äh nu lägger jag inte ner en enda sekund av energi mer på dessa galna människor som medvetet vill vara elaka och som har ett ego större än länet de bor i. Jag letar istället vidare och jag tror ev att jag kan ha hittat en hane till Tess, vi får se....Oavsett vilket så ger jag inte upp, jag låter inte dessa människor förstöra min dröm om en kull på Tess.
 
Oavsett vad de tycker om min huskatt så är hon värd det bästa och hon betyder allt för mig.


Kommentarer
Postat av: Mamma Mia

En del människor tar varje tillfälle i akt att trycka till andra. Det gäller inte bara kattmänniskor. Du gör helt rätt i att skita i dem. Är man inte bättre än att man kan bemöta medmänniskor med respekt, är man inte värd att slösa energi på. Det där med att "jag håller inte med dej men jag respekterar att du har en annan åsikt än jag" har inte gått fram överallt. Så är det bara!

2014-08-19 @ 18:49:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: