Hummersoppa

I går hade vi på Kontrakta skaldjursmiddag för vår största samarbetspartner, och jag gjorde en Hummersoppa som vi bjöd på. Den gjorde succé och jag tänkte härmed bjuda med mig av mitt special recept:)
 
Ni måste prova att göra den här soppan, den är enkel och super god!
 
2 st små humrar / 1 stor
1 l buljong på hummerskal
4 dl vispgrädde
Tomatpuré  2msk
2 lökar (röd eller gul)
1 morot
1 msk smör
4 cl cognac
1 tsk maizena, utrört med 2 tsk vatten
salt
peppar
tryffelolja/tryffel

1. Ta ur hummerköttet ur skalet. Rensa från magsäck och inälvor. Skär köttet i skivor och lägg åt sidan.

2. Koka hummerbuljongen på skalen, lök, morot, 2 msk tomatpuré. Häll i 1 liter vatten, reducera hummerbuljongen tills cirka 7 dl återstår. Sila. 

3. Tillsätt grädden och låt koka ihop sakta cirka 5 minuter. Rör i smör och häll i cognac.. Rör ner maizena. Smaka av med salt, peppar. Skumma gärna soppan med mixer eller visp.

4. Värm hummerköttet i ugnen någon minut. Lägg i varma tallrikar.

5. Häll över den heta soppan.

6. Garnera med tryffelolja och eventuellt lite dill, gräslök eller persilja.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: