Änglavakt, karma eller ren jävla tur?

I morse var jag med om en sån jävla sjuk grej, är fortfarande lite nervig och darrig efter händelsen.
 
Åkte till Ljungskile för att ha en besiktning i morse. Där uppe var det snö och is på marken och detta hus ligger ute på landet och mitt i skogen. För att komma dit måste man köra upp för en smal, brant grusväg som nu var snötäckt.
 
Kom fram till backen och såg att bilen framför mig backade ner, han kom tydligen inte upp...Det visade sig vara köparen i bilen framför och han hade sommardäck på bilen så det var inte så konstigt att han inte kom upp. Han hade försökt både en och 2 gånger och var nu sjukt glad över att vara nere. Hade tydligen varit nära att hamna i diket flera gånger på vägen ner, eftersom han varken kunde styra eller bromsa...
 
Jag som har vinterdäck (dock odubbade) tog fart och körde på och kom hela vägen upp för backen, men de sista metrarna tog det stop. Försökte gasa mig upp, försökte backa mig ner men höll bara på att hamna i diket, det gick inte att styra.
Fick lite smått panik och visste inte vad jag skulle göra. Satt liksom fast i en backe och kunde varken ta mig upp eller ner. Fick hjälp med att försöka putta upp bilen men det var kört, det var för halt.
 
La därför i handbromsen och beslöt mig för att gå ut och leta reda på grus för att grusa/sanda vägbanan, för att komma upp. Hann en bit upp i backen innan bilen rullar bakåt i full karriär, den stackars köparen får kasta sig i diket för att inte bli mosad.
Vägen är både brant och kurvig men bilen tar kurvan perfekt och håller sig på vägbanan hela tiden. Nedanför backen stannar den mitt på vägen och där stod den sen. En bil hade alltså i full fart, glidit med 2 låsta bakdäck ner för hela jävla backen utan att hamna utanför körbanan en enda gång.
 
Fatta vad sjukt? Hur är det möjligt att en bil med dragen handbroms kan ta sig ner 80 meter ner för en isig, brant och kurvig smal grusväg själv, utan en enda skråma och utan att hamna i diket. Det ska inte gå!!
 
Vi båda stod där chokade och helt stumma av vad som just hänt. Nu ska jag banne mig köpa mig en trisslott, jag har tur idag:)
 
Här ser ni backen som min bil kanade ner för. Den är brant och säkert 80 meter lång om inte mer. Kurvan är både skarp och lång och på båda sidorna av vägen är det djupa, vattenfyllda diken.
 
 


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Hej :)

Vad är det viktigaste för dig i livet ?

Kram

2012-12-01 @ 01:24:25
URL: http://rasmusmamma.vimedbarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: