Min sura griniga släkt

Jag har alltid tänk att det ska vara något positivt att inte ha barn; man slipper ansvar, man sparar pengar, man har bara sig själv att ta hänsyn till, får mer fritid och egen tid, behöver inte ha så stor bil och kan flytta utomland utan att ha dåligt samvete över att man lämnar ungarna kvar. Jag som inte ens vi ha barn ser endast positiva fördelar med att vara barnlös, fram tills nu.


Våra jular har alltid varit lättsamma, roliga, fylla med julklappar och rätt simpla. Men i år var det någonting som hände. Alla blev helt anti hela jul grejen, det skulle minsann inte köpas några julklappar, det var bara barnen som skulle ha paket och hela julen verkade bara vara till besvär.


Själv tycker jag inte att det är så mycket att oroa sig för, julen och julklapparna blir vad man gör det till. Vill man spara pengar eller har många att köpa till så köper man något billigt och enkelt, en bio check, ett doftljus eller en trisslott. Det handlar ju inte om vem som får flest eller dyrast paket, utan det handlar ju om att man vill unna någon ett litet paket på julafton.


Men i år var det alltså inte så utan nu gnällde alla över det var kommers, man ville spara pengar och att det bara är barnen som ska ha klappar. Jaha här är det alltså inte alla som gör sig förtjänta av julklappar, utan bara dem som är små. Vad fasen är det? Småglinen fattar ju ändå ingenting och de bli glada över minsta lilla grej. Det är väl mer kommers att ge en e1-åring tjugo paket, än att ge en vuxen människa en liten julgåva...??


Jag blir arg bara jag tänker på det...hur ego får man bli? Varför inte unna varann lite gläjde och ge bort en julklapp. Nu måste man tydligen ha barn för att överhuvudtaget göra sig förtjänt av att delta i tomtens årliga utdelning. Blir matt och svag på människor som är så ego centrade och bara ser problem i allt. Nu är jag inte sugen på att fira jul men min grina och snåla släkt någonting mer. Då kan de ju sitta där med sina jobbiga barn och skämma bort dem med dyra paket, så kan jag tillbringa julen med folk som uppskattar dess traditioner.


Nu låter det som om att jag kräver paket som om jag bara vill ha och ha. Men det handlar inte om det! Det handlar om att man på julen visar glädje till sina nära och kära genom en julgåva. Hur svår, jobbigt och dyrt kan det vara?


Så nu har jag alltså äntligen funnit en fördel med at skaffa barn. Det är bara då man gör sig förtjänt av julklappar. Jag menar inte för att det är "min" julklapp men eftersom det är min unge så kan man säga att julklapparna blir mina. Men det ska jag säga er, skaffa barn endast för att folk är så snåla mot alla andra tänker jag inte göra. Och ge bort julklappar nästa år till dessa sura och bittra människor tänker jag inte heller göra. Jag tänker ge bort klappar och fira jul med dem som uppskattar det, inte med dem som endast ser det som jobbigt, dyrt och påfrestande.



Kommentarer
Postat av: Lina

Sjukt fin blogg du har! :))

2008-12-29 @ 14:03:05
URL: http://wir.blogg.se/
Postat av: Sofia - FOTOBLOGG

Grymt snygg blogg du har! :P

2008-12-29 @ 14:04:32
URL: http://sofiasfashionroom.blogg.se/
Postat av: Mamma och Gunnar

Just det! Julen är inte till för att göra skaer och ting jobbigt. Det handlar om att må gott och göra det gotta för andra runt om kring sej. Självklart ingår julklappar i alla former och prisklasser! :)

Om Ni mot all förmodan skulle råka få ett litet barn någon gång kommer NI att få julklappar alla tre. Gott slut och gott nytt år!

2008-12-30 @ 14:31:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: